13.2.15

Q&A // toinen

Toinen osa vastauksia kysymyksiinne. Loput vastaukset löydät täältä.

RANSKANKIELI

Puhuitko kieltä ennen?
En tiedä voiko sitä puhumiseksi kutsua, mutta joo jotain osasin änkyttää.

Olettaen että oot opiksellu lukiossa ranskaa, olitko hyvä siinä? Millasia kurssinumeroita esimerkiksi sait?
Joo lukiotaustahan mulla on takana. Mulla ei suurta ongelmaa lausumisessa koskaan ollut ja jos olisin vähän innokkaamin opiskellut olisin varmasti voinut ollakin ihan hyvä. Mutta laiska mikä laiska eli en mä mikään ablodien arvoinen opiskelija ranskassa ollut. Kurssinumerot heittelivät aika paljon. Aluksi taisin jopa saada jonkun kympinkin kun taso nyt oli ihan nolla, mutta kakkosella motivaatio vähän romahti ja sain lähinnä seiskaa. Abivuonna taisin saada 8-9 -numeroita, kun kirjotukset pakottivat opettelemaankin jotain.

Onko kielitaito parantunut paljon? / Miten ranskan kieli sujuu sulta?
On. Aluksi lähinnä vastasin kaikkeen ”oui” enkä tajunnut puoliakaan mitä mulle sanottiin. Nyt mä pystyn jopa keskustelemaan ja ymmärrän arkielämän puhetta tosi hyvin. Pystyn kuuntelemaan radiota, katsomaan leffoja, ymmärrän biisien sanat, kysymään neuvoa ranskaksi jne . Kai se siis jo jotenkin sujuu.

Kuinka nopeasti opit puhumaan ranskaa sujuvasti?
En tiedä puhunko mä vieläkään ”sujuvasti”, mutta noh ennen kun mä lähdin tänne ajattelin, että pari viikkoa ja olen kuin natiivi. Not. Olisi pitänyt kuunnella äitiä, joka sanoi että pari kolme kuukautta se ottaa. Äidit on aina oikeassa, eli kolmisen kuukautta siinä meni, ennen kuin puhe alkoi tulla luontevasti. Ymmärrys tuli aika nopeasti.


MUUT

Missä näet itsesi 5 vuoden päästä?
Mä en edes osaa kuvitella missä olen 5 päivän paastä. Mutta oletettavasti olen joko a) opiskelemassa tai b) hortoilen maailmalla living la vida loca.

Miten au pairius näkyy sun musamaussa, sarjoissa ja leffoissa, onko niihin tullut muutoksia entiseen?
Musiikin suhteen ainakin aika radikaali muutos. Ottaen huomioon, että ennen mä tiesin vaan Edith Piafin Je ne regrette rien:n ja nykyään mä en muuta kuuntelekkaan kuin ranskalaista musaa. Leffoja ja sarjoja olen oppinut katsomaan dubattuna ja se on ihan jees (en olisi ikinä uskonut sanovani niin).

Onko niskatyyny maailman paras keksintö?
Todellakin.

Söpöt ja läpöiset tohvelit vs. söpöt yökkärit?
Yökkärit. Mä voisin asua vaan yökkäreissä, ei sillä kotona Suomessa mä asuinkin.

Sellainen tietty juoma/ruoka jonka aina tilaat, jos menet ulos?
Juomana tee ja kesällä jäätee. Ruokana varmaan ceasar-salaatti, pizza tai spaghetti bolognese ovat sellasia joihin turvaudun useimmiten.

Maksalaatikko rusinoilla vai ilman?
Ilman. Rusinat on hyviä semmosinaan, mutta ruuasta mä olen aina ronkkimassa niitä pois.

Koska tuut kengurulandiaan?
Jos mä en elelis köyhyysrajan alapuolella, niin vaikka heti. Jos sä hommaat lipun niin mä alan pakata kamojani ;)

Koeks olevas muuttunu ton reissun aikana? Jos joo ni miten?
Koen. Olen ainakin vahvempi, kärsivällisempi ja rauhallisempi. 

Onks löytyny ranskismiestä??
Mun unelmien Jean-Pierre on varmaan eksyny matkalla pelastamaan mut ja on liian itsepäinen kysyäkseen neuvoa. 

Lähetäks mulle kortin?:--)))
Jos laitan nimen ja sen alle koalalandia niin luuleks et tulee peril?

Onks sul bucket listillä jotai mitä haluut tehä siel?
Haluisin ainakin käydä Mont Blancin huipulla.

Onko sulla suomalaisia tuttuja tai tutuksi tulleita Ranskassa?
On, kyllä suomalainen aina toisen suomalaisen löytää.

Mitä odotat eniten paluussasi takaisin Suomeen? Kolme asiaa, joita kaipaat Suomessa?
Isovanhempien (ja muiden rakkaiden) näkemistä, maitoa ja kissakainalossa nukkumista.

Yksi suurimmista unelmistasi tällä hetkellä? / Mistä unelmoit?
Vapaaehtoistyö Afrikassa. Ja tämän unelman mä haluan ehdottomasti joskus toteuttaa.

Mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle?
Tulitikut, peiton, retkikeittimen, puukon ja hyvää seuraa.

Kuvaile unelmiesi aamiainen (ruoka, seura, ympäristö…)
Merenrannalla, palmupuiden katveessa, aurinko nousee ja mä olen (yllättävää kyllä) hereillä. Tuoreita hedelmiä, vastapuristettua mehua ja tuoretta leipää. Seurana joku mulle tärkeä ihminen, n'importe qui ja hyvä kirja.

Kuvaile itseäsi kolmella sanalla
Rehellinen, sarkastinen ja seikkailuhenkinen.

Miten sun paras kaveri kuvailis sua? Entä sun äiti?
Kaverit: Hauska, heittäytyväinen, kekseliäs, aina messissä, spontaani, hyvä kuuntelija ja muumimamma (thanks mate).
Maman: Elämäniloinen, empaattinen, avarakatseinen, lämminsydäminen ja vahva.

Kerro joku lapsuusmuisto ajalta ennen kouluikää
Mä muistan, kuinka mä en koskaan saanut purkkaa, koska aina nielin sen saman tien. Muistan myös, että eka tai toka pyöräajelu päättyi tangon yli lentäen lätäkköön. Ja muistan kuinka naapurin poika opetti mua katsomaan kieroon. Voi niitä hyviä aikoja kun minä olin pieni.

Minne haluaisit matkustaa just nyt?
Mä kävin keväällä 2013 Keniassa ja siitä lähtien mulla on kauhea kaipuu takaisin. Myös Aussit ja Etelä-Amerikka kiinnostaa.

Mitä sulla on suunnitelmissa ennen Suomeen paluuta?
Pari viikkoa Pariisissa, Mont Blancin huipulla käynti ja nauttia mahdollisimman paljon ihan perus arjesta.

Mitä suunnitelmia ens kesäksi?
Mulla ei muuta ookkaan kuin suunnitelmia. Roadtrippejä Suomen ympäri, interreilausta, tukholmareissu, festareita, leffailtoja ja himottais päästä myös takaisin Ranskaan. Jossain välissä pitäisi myös tehdä töitä. Saa nähdä mitä mun kesä oikeasti pitää sisällään, mutta koitan ottaa ilon irti, pitää hauskaa ja nähdä parhaita ihmisiä.

Mitä oot ajatellut tekeväsi syksyllä?
Sukulaiset skipatkaa tää. Mua houkuttaisi lähteä uudestaan aupairiksi, Rivieralle.

Onko sulla jotain hassuja tapoja?
Mulla on lähes pakonomainen tarve aina laulaa tai hymistä biisien mukana. Tunsin kappaleen tai en. Ei tosin varmaan muiden mielestä kovin hauska tapa. Pienestä pitäen mulla on myös aina kameran ilmestyessä esiin pakko vääntää joku omituinen ilme. Muut hymyilee, mä katson kieroon. Ja leffateatterissa otan aina ensiksi kengät pois ja laitan villasukat jalkaan.

Jos saisit valita minä vuonna olisit syntynyt, minkä vuoden olisit valinnut?
Mä olen niin syntynyt väärälle vuosikymmenelle, tai niin mä ainakin väitän. Mutta jos olisinkin syntynyt 50-luvulla tai 20-luvulla, mä varmasti väittäisin samaa. Ehkä mä vain pysyn kuitenkin ysivitosena ja odotan, että aikakoneet keksitään.

Onko sulla jotain paheita? Mitä? / Yksi tai enemmän pahinta pahettasi?
Mä olen perso makealle. Mä voisin elää suklaalla. Mä olen myös erittäin laiska ja jätän kaikki viime tippaan. Enkä mä osaa tehdä päätöksiä vaan väännän aina kärpäsestä härkäsen.

Millainen on unelmapäiväsi?
Päivä ilman huolia ja murheita.

Kolme piirrettä, joita arvostat ystävässä.
Huumorintaju, rehellisyys ja spontaanisuus.

Mikä on lempi tv-sarja? Entä elokuva?
Tätä kysymystä ei saisi kysyä sarja-addiktilta ja leffafriikiltä. Mutta mä heittelen jotain. Sarjat: Frendit, Greyn Anatomia, The 100, Pieni talo Preerialla, Kun taivas repeää, Syke
Elokuvat: Inception, Die Hard, Sinulle on postia, Les Miserables, Australia, Nemoa etsimässä, Suomisen Ollit

Jos voittaisit lotossa miljoonan, mihin käyttäisit sen?
Mä rakennuttaisin meidän kotitalon Suomessa viimesen päälle valmiiksi ja elelisin siellä herroiksi loppuelämäni. Ja matkustaisin maailman ympäri. Ja sijoittaisin suuren summan hyväntekeväisyyteen ja eläintensuojeluun. Voisinko saada toisenkin miljoonan? Heh.

3 asiaa, joista pidät ja 3 asiaa, joita et voi sietää.
Tykkään rämpytellä ukulelea, nukkua ja jutella syntyjä syviä parhaiden ihmisten kanssa. Mä en pidä loskasta, kiireestä ja katoilevista tavaroista.

Mitä tilaat Subwayssa?
Parmesan oregano -leipä, kana, salaatti, kurkku, paprika, maissi ja kastikkeena southwest ja majoneesi.

Mikä olisi radikaalein muutos hiuksissasi mitä voisit tehdä?
Tämä ombre mikä mulla nyt on on varmaan radikaalein muutos mitä tekisin/tein. Mä voisin saksia ne kyllä taas lyhyiksi.

Jos saisit matkustaa mihin tahansa maahan (tai mielikuvitusmaahan), minne lähtisit?
Uuh, mielikuvitusmaa olisi ehdottomasti Tylypahka. Muuten varmaan joku roadtrip Afrikassa tai Etelä-Amerikassa.

Kolme asiaa mitä tuut ehdottomasti kaipaamaan kun palaat Suomeen (ei ihmiset)?
Ranskan puhuminen, vuoret ja juusto.

2 kommenttia:

  1. olis tosi kiva tavata kun tuut käymään Pariisissa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo hei mahtavaa todellakin! Mä siellä palloilen tosiaan parisen viikkoa huhtikuun puolessa välissä..

      Poista