5.2.16

TBR helmikuu

Mä innostuin tänä vuonna rustailemaan itselleni pitkän listan uudenvuoden lupauksia. Niin kliseistä kuin se onkin. Yksi lupaus oli lukea 52 kirjaa vuoden aikana eli kirja per viikko. Musta alkaa jo nyt tuntua, että olen ampumassa itseäni jalkaan.

Olen aina pitänyt itseäni ihmisenä, joka lukee paljon. Mä raahaan puoli matkalaukullista kirjoja ulkomaille, vietän tunteja kirjakaupoissa ja kannan lähes poikkeuksetta jotain pokkaria laukussani. Ja kyllä mä joskus luinkin kymmeniä kirjoja vuodessa tai lomilla viikossakin. Viime aikoina on uhkaavasti alkanut tuntua siltä, että olen tässäkin lajissa siirtymässä välineurheiluun. Pidän vaan sitä sivistynyttä kulissia yllä loistokaalla kirjahyllyllä.

Ei sillä, kyllä mä uskon yhä lukevani ikäisteni keskiarvoa enemmän. Siis omasta ilosta, vapaa-ajalla tapahtuvaa lukemista, ei koulukirjojen pänttäystä.

Mutta 52 kirjaa. Mitä mä oikein ajattelin. Viime vuonna pääsin tuskin toiseen kymmeen ja silti ajattelin tämän haasteen olevan ihan realistinen. Tuolla seinällä se 52 on kuitenkin mustaa valkoisella tuijottaen mua vaativasti aina kun ajattelen avaavani netflixin kirjan sijasta. Ja me eletään jo viikkoa viisi, luettuja kirjoja on takana yksi.

Pakko siis ryhdistäytyä. Päätin suunnitella aina tulevalle kuukaudelle lukulistan eli TBR:n ja tällä kertaa julkaisen sen bloginikin puolella. Jospa saisin lisää motivaatiota, kun lupaus on nyt out in the open.

TBR - helmikuu

1. The Returned - Jason Mott

"A family given a second chance at life. Lucille Hargrave's son Jacob has been dead fro over forty years. Now he's standing on her doorstep, still eight years old. Looking for her to welcome him home with open arms. This is the beginning of the Returned. This is a new world where nothing - not even death - is certain."

Miksikö? - Ensiksikin Brittany jätti tämän kirjan mulle viime vuoden lopulla ennen lähtöään. Mä lupasin lukea sen. Toiseksi Netflixissä on uusi sarja perustuen tähän kirjaan. Mä pyrin aina lukemaan kirjan ensiksi, jotta voin sitten hyvillä mielin mesota kuinka "kirja oli paljon parempi, ei se oikeasti mennyt noin". Paitsi toissapäivänä luin, ettei sarja olekaan perustunut tähän kirjaan, vaan ranskalaiseen sarjaan. Kirjalla on tosin sama juoni. Hämmentävää. Kuka kopio nyt ja ketä...

2. Nimettömät - Enni Mustonen

"Kaksi nuorta naista saapuu kohtalon oikusta samaan talouteen 1890-luvun Helsinkiin - työntekoon tottunut Hilma piikomaan ja pappissuvun haaveellinen tytär Anna opiskelemaan. Sopeutuminen naisasianainen ja matkailijatar Augusta Ahlstedtin huushollin vaatimuksiin ei ole helppo, mutta lahjakkaat naiset pyrkivät korkealle. Riittääkö heidän sinnikkyytensä, kun vastassa ovat niin sovinnaisuussääntöjen paineet, palvelijoiden ja herrasväen välinen kuilu kuin rakkauden arvaamattomat oikut? "

Miksikö? - Koska hömppäkirjallisuutta ei voi koskaan lukea liikaa. Ja näin Downton Abbeyn vierutusoireilun jälkeen on mukava palata taas arkeen sata vuotta sitten.


3. Gone Girl - Gillian Flynn

" On a warm summer morning in North Carthage, Missouri it is Nick and Amy Dunner's fifth wedding anniversary. Present are being wrapped and plans are being made when Nick's clever and beautiful wife disappears. As the police begin to investigate, the town golden boy parades a series of lies, deceits, and inappropriate behavior. Nick is oddly evasive, and he's definitely bitter - but is he really a killer? "

Miksikö? - Mä kävin yli vuosi takaperin katsomassa elokuvissa kysyiseen kirjaan perustuvan elokuvan (voit lukea siitä täältä), jonka jälkeen mun sormet syyhysivät päästä kirjaan käsiksi. Mä löysin kirjan Genevestä, ostin sen ja luin.. melkein loppuun. En muista mikä kiire mulla oli olevinaan syynä lukemattomuuteen, mutta tajusin liian myöhään kirjan jääneen kesken. Oli kulunut sen verran aikaa, etten täysin muistanut mitä oli tapahtunut, muttei kuitenkaan tarpeeksi, jotta olisin jaksanut aloittaa alusta. Nyt hyvä jos muistan mistä kirja kertoo, joten eiköhän ole aika palata tämä masterpiecen pariin.

4. Is everyone hanging out without me? - Mindy Kaling

" Mindy Kaling is an an American original. This book is an autobiography crossed with witty observations with a twist of a shopping guide and a pinch of Oprah-esque Your Best Life Now inspiration, told in Kaling's singularly endearing voice. By the end of this book you will want Mindy Kaling to be your best friend, and you will want her parents to adopt you. Since neither of these events is likely, or even possible, buy her book instead. "

Miksikö? - Naomi lainasi tämän mulle ja käski lukea. Siitä on nyt neljä kuukautta. Mä aloitin, luin pari kolme lukua ja sitten kirja hautautui hyllyyn. Enkä edes muista tai tiedä miksi. Sehän sai mut melkein nauramaan ääneen jo parilla ensimmäisellä sivulla. Must get back into it!

5. The 5th wave - Rick Yancey

"The 1st wave: Took out half a million people. The 2nd wave: Put that number to shame. The 3rd wave: Lasted a little longer. Twelve weeks ...Four billion dead. In the 4th wave, You can't trust that people are still people. And 5th wave? No one knows. But it's coming. On a lonely stretch of highway, Cassie runs. Runs from the beings that only look human, who have scattered Earth's last survivors. To stay alone is to stay alive, until she meets Evan Walker. Beguiling and mysterious, Evan may be her only hope. Now Cassie must choose: between trust and despair, between defiance and surrender, between life and death. "

Miksikö? - Tästäkin on juuri ilmestynyt elokuva ja kuten jo mainitsin, yritän aina parhaani mukaan lukea kirjan ennen elokuvaa. Harvoin onnistun, ehkä tällä kertaa.

Saa nähdä miten käy.

Onko kukaan muu sattumoisin lukemassa/lukenut jotain näistä?

2 kommenttia:

  1. Mä haastoin itteni pari vuotta sitten lukemaan sata kirjaa vuodessa ja vaan muutama jäi lopulta uupumaan tavotteesta! Mulle toi silloin lisämotivaatiota kirjablogin perustaminen ja koska olin nuorempana lukenut tosi paljon ja tykkäsin siitä ei pari kirjaa viikossa ollut loppupeleissä niin paljoa mulle. Siinä vaiheessa kun muutin ulkomaille lukeminen tippui kuvioista taas ihan kokonaan ja oon kuluneen kahden vuoden aikana lukenut ehkä sen viisi kirjaa yhteensä... Toi Rick Yanceyn The 5th Wave on kuulema tosi hyvä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mahtavaa kuulla, että joku on ollut samassa veneessä ja vielä paljon kovemilla tavotteilla! Hatun nosto! Ja joo, munkin lukuharrastus ollut viime vuosina ulkomailla ollessa aika heikkoa, joten motivaationa nyt tämä lukuhaaste. Mäkin olen kuullut Yanceyn kirjasta paljon positiivista palautetta, kerro ihmeessä jos myös satut lukemaan sen, että mitäs tykkäsit :)

      Poista